Dispoziții comune servicii voluntare si private

Dispoziții comune servicii voluntare si private

Vezi:

Dispoziții comune servicii voluntare si private

Baza legală : Ordinul Ministerului Adminstrației și Internelor  nr. 75/2019 (extras)

Art.1 – Serviciile voluntare și serviciile private pentru situații de urgență, denumite în continuare servicii voluntare și servicii private, sunt structuri specializate, altele decât cele aparținând serviciilor de urgență profesioniste, organizate cu personal angajat și/sau voluntar, în scopul apărării vieții, avutului public și/sau privat în situații de urgență.

Serviciile voluntare se constituie, potrivit legii, în comune, orașe și municipii, în subordinea consiliilor locale.

Serviciile private se constituie potrivit legii, la operatori economici și instituții.

 Serviciile private pot fi:

  •  servicii proprii, organizate în cadrul operatorilor economici și instituțiilor;
  •  societăți prestatoare de servicii.

Art. 2  Termenii și expresiile utilizate în prezentele criterii de performanță au următoarele înțelesuri:

  •  autospecială de capacitate mare – autospecială de stingere cu apă și spumă al cărei rezervor de apă este mai mare sau egal cu 5.000 litri;
  • autospecială de capacitate medie – autospecială de stingere cu apă și spumă al cărei rezervor de apă se încadrează între 2.000 și 5.000 litri;
  •  autospecială de capacitate mică – autospecială de stingere cu apă și spumă al cărei rezervor de apă este mai mic sau egal cu 2.000 litri;
  •  autospecială de intervenție – autospecială destinată intervenției pentru diferite tipuri de risc, alta decât autospeciala de stingere cu apă și spumă;
  •  autospecială – oricare dintre autospecialele de mai sus ;
  • sector de competență – reprezintă, în cazul serviciului voluntar, suprafața unității administrativ-teritoriale în care acesta a fost constituit, iar în cazul serviciului privat, suprafața desfășurată a construcțiilor/clădirilor sau a ansamblului de clădiri, precum și spații amenajate din acestea, dintr-un singur amplasament, inclusiv terenul aferent acestora, precum și suprafața aferentă utilajelor și instalațiilor tehnologice, administrate de operatorul economic/instituția care are obligația constituirii serviciului pentru amplasamentul respectiv;
  •  extinderea/restrângerea activității – reprezintă modificarea condițiilor care au stat la baza înființării și/sau a funcționării serviciului voluntar sau a serviciului privat, în ceea ce privește creșterea sau scăderea numărului autospecialelor de stingere cu apă și spumă;
  •  formație de intervenție – structură de intervenție care are în compunere o grupă/grupe de intervenție și/sau echipă/echipe specializate și care își desfășoară activitatea într-un singur sector de competență;
  •  grupă de intervenție – structură de intervenție care încadrează o autospecială;
  •  echipă specializată – structură de intervenție care îndeplinește atribuții privind gestionarea situațiilor de urgență determinate de tipurile de riscuri identificate în sectorul de competență;
  •  forțe de intervenție – oricare dintre entitățile prevăzute mai sus la  h)-j);
  • timp de răspuns – intervalul de timp cuprins între momentul alarmării forțelor de intervenție și intrarea acestora în acțiune la locul intervenției;
  • capacitate de răspuns – potențialul forțelor de intervenție de a gestiona o situație de urgență;
  • societate prestatoare de servicii – societate constituită în baza Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, având ca domeniu de activitate și activitate principală „Activități de luptă împotriva incendiilor și de prevenire a acestora“, potrivit Clasificării activităților din economia națională (CAEN);
  • dispecerat – structură a cărei activitate se desfășoară într-un spațiu prevăzut cu mijloace de comunicații, care asigură primirea și transmiterea informațiilor și mesajelor necesare pentru desfășurarea unei intervenții;
  • compartiment pentru prevenire – structura cu atribuții de prevenire a situațiilor de urgență;
  • tură de serviciu – totalitatea persoanelor care lucrează în același timp și după același program într-o structură a serviciului voluntar sau a serviciului privat, care execută serviciul în ture.

Art.3  – Constituirea, încadrarea și dotarea serviciilor voluntare și a serviciilor private sunt realizate în funcție de:

  • numărul de gospodării și/sau clădiri de locuit colective;
  •  distanța față de structurile de intervenție ale serviciilor profesioniste pentru situații de urgență;
  •  tipurile de riscuri identificate în sectorul de competență și concluziile rezultate din Planul de analiză și acoperire a riscurilor, întocmit potrivit Metodologiei de elaborare a Planului de analiză și acoperire a riscurilor și a Structurii-cadru a Planului de analiză și acoperire a riscurilor, aprobate prin Ordinul ministrului administrației și internelor nr. 132/2007;
  •  destinația, numărul de utilizatori și/sau suprafața construcțiilor/aferentă utilajelor și instalațiilor tehnologice și nivelul riscului de incendiu;
  •  asigurarea timpului de răspuns;
  • asigurarea permanentă a intervenției;
  •  dotarea cu instalații de stingere a incendiilor.

Structura organizatorică generală a unui serviciu voluntar sau a unui serviciu privat se compune din:

  •  comandă;
  •  compartiment pentru prevenire;
  •  una sau mai multe formații de intervenție;
  •  compartiment atelier propriu de întreținere și reparații;
  • dispecerat.

Structura organizatorică generală prevăzută mai sus se particularizează în funcție de tipul serviciului voluntar sau al serviciului privat, stabilit potrivit prezentelor criterii de performanță.

Regulamentului de organizare și funcționare a serviciilor voluntare și serviciilor private este emis, după caz, de consiliile locale sau conducerile operatorilor economici și instituțiilor care au constituit serviciile.

Structura-cadru a regulamentului de organizare și funcționare  a serviciilor voluntare și serviciilor private pentru situații de urgență este prevăzută în anexa nr. 1.

Documentele de organizare și funcționare a  serviciilor voluntare  și serviciilor private  pentru situații de urgență sunt prevăzute în anexa nr. 2.

 Documentele prevăzute mai sus  sunt păstrate de către șeful serviciului/formației de intervenție, în sectorul de competență.

Funcțiile specifice serviciilor voluntare și serviciilor private sunt următoarele:

  •  șef serviciu;
  • șef compartiment pentru prevenire;
  •  șef formație de intervenție;
  •  șef grupă de intervenție;
  •  șef echipă specializată;
  •  specialist pentru prevenire;
  •  conducător autospecială;
  •  servant pompier;
  •  electromecanic auto;
  • operator în verificarea, întreținerea și repararea autospecialelor destinate apărării împotriva incendiilor;
  • dispecer/telefonist.

Personalul serviciilor voluntare și al serviciilor private trebuie să fie apt din punct de vedere fizic, medical și psihologic și se compune, după caz, din:

  • a. personal voluntar;
  • b.personal angajat pe funcțiile specifice serviciului;
  • c.personal angajat pe alte funcții ale operatorului economic, instituției sau autorității publice locale care a constituit serviciul.

Evaluarea personalului alin. 1, lit. a se realizează potrivit Statutului personalului voluntar din serviciile de urgență voluntare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.579/2005, cu modificările și completările ulterioare.

Evaluarea personalului prevăzut la alin. (1) lit. b) și c) se realizează:

  •  pentru aptitudinile fizice, la încadrare de către angajator, pe baza baremelor prevăzute în anexa nr. 3;
  •  pentru aptitudinile medicale, la încadrare și, ulterior, anual;
  •  pentru aptitudinile psihologice, la încadrare și, ulterior, cel puțin o dată la 3 ani.

Anexa nr. 3  la criteriile de performanță

Baremele pentru evaluarea aptitudinilor fizice la încadrarea personalului

Nr        Probe Dotare necesară Barem
1. Pista cu obstacole pe 100 m, conform regulamentului concursurilor profesionale ale serviciilor voluntare și private pentru situații de urgență
  •  costum de protecție tip pompier;
  • o țeavă de refulare a apei; 2 furtunuri de refulare tip C;
  •  un distribuitor B-CBC;
  •  un gard de 2 metri;
  • o bârnă de echilibru.
maximum 35 secunde
2. Alergare de rezistență pe 1.000 m Echipament sportiv maximum 7 minute
3. Alergare de viteză pe 50 m Echipament sportiv maximum 10 secunde
4. Abdomene Echipament sportiv minimum 20 repetări

Art.10. Pregătirea personalului serviciilor voluntare și al serviciilor private se realizează prin: programe de pregătire, instruiri, convocări, verificări, exerciții și concursuri profesionale, care se cuprind în Planul de pregătire în domeniul situațiilor de urgență, întocmit potrivit Structurii-cadru, aprobată prin Ordinul inspectorului general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență nr. 2/2019, publicat pe pagina de internet a  Inspectoratului General pentru Situații de Urgență la secțiunea Legislație

Coordonarea activității de pregătire a personalului serviciilor voluntare și al serviciilor private se execută de inspectoratele în a căror zonă de competență se află acestea.

 Programele de pregătire și exercițiile din Planul de pregătire în domeniul situațiilor de urgență prevăzut la alin. (1) se stabilesc în funcție de tipurile de risc identificate în sectorul de competență și de particularitățile intervenției.

Art.11 Serviciile voluntare și serviciile private dețin, în vederea antrenării personalului, baze de pregătire proprii, dotate cu aparate, utilaje și echipamente specifice intervenției în situații de urgență, inclusiv pentru concursurile profesionale, sau pot încheia protocoale de colaborare cu alte servicii voluntare sau servicii private deținătoare de astfel de baze de pregătire.

Art.12. Serviciile voluntare și serviciile private se dotează cu autospeciale și utilaje, în funcție de riscurile gestionate în sectorul de competență.

(2) Autospecialele, utilajele, mijloacele și echipamentul de protecție, uniforma și mijloacele de anunțare-alarmare, alertare și conducere a intervenției sunt deținute de serviciul voluntar sau serviciul privat, în baza unor titluri valabile, pe toată durata de funcționare a acestuia.

(3) Pe timpul sezonului rece, autospecialele și utilajele se garează în spații închise care asigură o temperatură de minimum 5°C.

(4) Scoaterea și repunerea din/în funcțiune a oricărei autospeciale se comunică, de îndată, la inspectoratul în a cărui zonă de competență asigură acțiunile de răspuns.

(5) Înlocuirea unei autospeciale se comunică în scris în termen de 5 zile lucrătoare inspectoratului care a emis avizul de înființare și celui care a emis aviz pentru sector de competență.

(6) Autospeciala cu care se face înlocuirea trebuie să fie cel puțin similară din punctul de vedere al capacității de intervenție cu cea înlocuită.

Art. 13 (1) Autospecialele, echipamentul de protecție și uniforma trebuie să fie inscripționate, vizibil, cu denumirea serviciului voluntar/serviciului privat.

(2) Autospecialele trebuie să fie inscripționate cu numărul de telefon la care poate fi apelat serviciul voluntar sau serviciul privat.

(3) Numărul de telefon se afișează atât la sediul serviciului, cât și în zonele cu risc din sectorul de competență.

Articolul 14 (1) Uniforma și echipamentul de protecție se asigură, gratuit, potrivit prevederilor art. 39 alin. (3) din Legea nr. 307/2006, republicată.

(2) Portul, condițiile de acordare și folosire a uniformei, echipamentului de protecție și a însemnelor distinctive ale personalului serviciilor voluntare și serviciilor private se realizează în conformitate cu prevederile Regulamentului privind portul, descrierea, condițiile de acordare și folosire a uniformei, echipamentului de protecție și însemnelor distinctive ale personalului serviciilor pentru situații de urgență voluntare/private, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 160/2007.

(3) Norma de dotare cu echipament de protecție a personalului serviciilor voluntare și serviciilor private pentru situații de urgență este prevăzută în anexa nr. 4.

Anexa nr. 4  la criteriile de performanță

Norma de dotare cu echipament de protecție a personalului serviciilor voluntare și serviciilor private pentru situații de urgență

a) Șef serviciu:

  1. costum de protecție tip pompier;
  2. cizme scurte din piele cu branț metalic;
  3. cască de protecție cu vizor;
  4. brâu pompier (centură de siguranță);
  5. mănuși de protecție.

b) Membrii grupelor de intervenție:

  1. costum de protecție tip pompier;
  2. cizme scurte din piele cu branț metalic;
  3. cască de protecție cu vizor;
  4. brâu pompier (centură de siguranță);
  5. aparat de respirat cu aer comprimat (minim 2 buc./grupă);
  6. mănuși de protecție.

c) Membrii echipelor specializate de stins incendii:

  1. costum de protecție tip pompier;
  2. cizme scurte din piele cu branț metalic;
  3. cască de protecție cu vizor;
  4. brâu pompier (centură de siguranță);
  5. mănuși de protecție.

d) Membrii echipelor specializate, altele decât cele de stins incendii:

  1. costum de protecție;
  2. bocanci;
  3. cască de protecție;
  4. brâu pompier (centură de siguranță);
  5. mănuși de protecție.

Articolul 15 (1) Norma orientativă privind dotarea spațiilor, a autospecialelor de stingere cu apă și spumă și a echipelor specializate este prevăzută în anexa nr. 5.

(2) În baza normei orientative de dotare, fiecare serviciu voluntar/serviciu privat își stabilește propria normă de dotare în funcție de tipul serviciului, riscurile identificate, precum și de tipul/capacitatea/destinația autospecialei, astfel încât să asigure:

a) intervenția operativă și gestionarea tuturor situațiilor de urgență în funcție de riscurile identificate;

b) spații pentru garare/revizie a mijloacelor de intervenție și funcționalitatea dispeceratului;

c) capacitatea maximă de lucru a autospecialelor;

d) îndeplinirea atribuțiilor și asigurarea protecției personalului serviciului.

Art. 16 Pentru efectuarea lucrărilor de verificare, întreținere și reparare a mijloacelor de intervenție din dotare, serviciile voluntare și serviciile private își organizează ateliere proprii sau încheie contracte în acest sens cu operatori economici de profil.

Articolul 17 Serviciile voluntare și private trebuie să asigure un mecanism apt pentru primirea și transmiterea mesajelor specifice desfășurării unei intervenții eficiente și operative.

Articolul 18 (1) Serviciile voluntare și private intervin singure sau în cooperare cu structurile profesioniste de intervenție ale inspectoratului competent teritorial.

(2) Atunci când intervin singure, șeful serviciului voluntar/serviciului privat notifică inspectoratul în a cărui zonă de competență se află, în termen de maximum 5 ore de la finalizarea intervenției.

Anexa nr. 5 la criteriile de performanță

Norma orientativă privind dotarea spațiilor, a autospecialelor de stingere cu apă și spumă și a echipelor specializate

  1. Dotarea spațiilor aferente serviciului

a) Dispeceratul:

  • mese de lucru și scaune;
  • post telefonic cu legătură directă la beneficiar;
  • stații de emisie-recepție mobile;
  • mijloace de alarmare;
  • calculator;
  • imprimantă.

b) Spații pentru garare/revizie mijloace de intervenție:

  • spații pentru gararea/depozitarea, adăpostirea și întreținerea materialelor/mijloacelor tehnice, încălzite pe timpul sezonului rece;
  • utilaje și scule adecvate lucrărilor de întreținere și reparații.

2.Dotarea unei autospeciale de stingere cu apă și spumă

Nr. crt. Denumire Nr. bucăți
1 furtun de refulare tip C 15
2 furtun de refulare tip B 10
3 țeavă de refulare tip C 4
4 tub de cauciuc pentru aspirație tip A 6
5 distribuitor B-CBC 2
6 hidrant portativ + cheie 1 set
7 colector 1
8 sorb pentru tuburile de aspirație 2
9 coș metalic 2
10 cordiță susținere sorb 2
11 ejector pentru ape mici 1
12 reducții de racorduri:

– tip A-B;

– tip B-C.

1

1

13 amestecător de linie 1
14 țeavă generatoare de spumă mecanică 2
15 costum de protecție anticalorică (pentru serviciile private pentru situații de urgență): – apropiere normal (bluză, pantaloni, glugă, mănuși, cizme);

– pătrundere greu (combinezon cu glugă și cizme etanșe și mănuși).

1

1

16 aparate de respirat cu aer comprimat 2*
17 butelie cu aer comprimat, de rezervă 2*
18 coardă de salvare 2
19 cordiță de salvare 2
20 topor târnăcop + toc 1
21 toporaș + toc 2
22 cange 1
23 rangă 1
24 proiector mobil 1
25 trepied proiector 1
26 bobină pentru cablu de 50 m 1
27 punte de trecere peste furtun 2
28 cot furtun 1
29 geantă pentru chei și feșe 2
30 cheie pentru racordare (furtunuri) 4
31 fașă pentru furtun:- tip B;
– tip C.
4

4

32 scară de fereastră 1
33 scară culisabilă 1
34 stingător tip P 6 2
35 trusă sanitară omologată RAR 1

* Cu caracter de obligativitate.

3.Dotarea echipei specializate

Nr. crt. Tipul echipei specializate Dotare minimă/echipă
1 Stingere incendii
  • 6 furtunuri tip C
  • 2 țevi de refulare**
  • 1 aparat de respirat cu aer comprimat (1 butelie de rezervă)
  • 3 lanterne
  • hidrant portativ cu cheie
2 Avertizare-alarmare-căutare-deblocare-salvare-evacuare
  • unelte de deblocare-salvare
  •  targă – 1
  • -vestă reflectorizantă – 1/persoană
  •  lanternă – 1/persoană
  •  mijloace de avertizare-alarmare
3 Cercetare-intervenție echipament detecție – 1

complet de protecție CBRN-1/persoană

** În cazul în care clădirea nu este echipată cu instalație de hidranți interiori.

Un gând despre „Dispoziții comune servicii voluntare si private

Mulțumesc pentru vizită pe blog.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.