Centrul Judetean de Conducere si Coordonare a Interventiei

Centrul Judetean de Conducere si Coordonare a Interventiei(C.J.C.C.I.)

 Baza legală : Ordinul M.A.I. 181 din 2010pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice tipurilor de risc repartizate Ministerului Administraţiei şi Internelor

Art.42. Centrele Judetene de Coordonare si Conducere a Interventiei (C.J.C.C.I.) reprezinta structuri interinstitutionale destinate asistarii decizionale a C.J.S.U. si coordonarii actiunilor de interventie asociate situatiilor de urgenta produse sau care au efect pe teritoriul județului.

Centrul Judetean de Conducere si Coordonare a Interventiei se activeaza in situatii de urgenta de amploare si complexitate deosebite.

C.J.C.C.I. este compus din personal al tuturor institutiilor care fac parte din cadrul Comitetului judetean pentru situatii de urgenta si este aparatul de lucru al acestuia.

Functionarea in regim de rutina a C.J.C.C.I. este asigurata de catre  Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă(I.S.U.) din fiecare judeţ.

In functie de natura situatiei create, C.J.C.C.I. poate functiona partial sau total incadrat, conform procedurilor de activare pe faze.

C.J.C.C.I. fazele de activare:

  1. verde ­ rutina: personalul este asigurat de I.S.U.J.;
  2. galben ­ alerta: personalul este asigurat de I.S.U.J.;
  3. portocaliu ­ activare partiala a C.J.C.C.I.: personalul I.S.U.J. se suplimenteaza cu reprezentanti ai institutiilor deconcentrate si descentralizate la nivel judetean, implicate in gestionarea situatiei de urgenta, conform prevederilor legislatiei in vigoare;
  4. rosu ­ activare totala: C.J.C.C.I. functioneaza la capacitatea maxima, prin incadrare completa; reprezentantii institutiilor deconcentrate ale ministerelor si ai institutiilor reprezentative la nivel judetean asigura fundamentarea hotararilor care vor fi luate in comitetul judetean si asigura, totodata, ducerea la indeplinire a hotararilor adoptate de acest organism.

C.J.C.C.I. cerinte:

Centrul Judetean de Coordonare si Conducere a Interventiei va fi in masura sa asigure urmatoarele cerinte:

  • Flexibilitate: Capacitatea de adaptare permanenta la situatiile operative create;
  • Suport logistic: Asigurarea operativa si in volum complet a resurselor umane, materiale si financiare necesare functionarii sistemului la parametrii optimi;
  • Securitate: Protectia operatiunilor, personalului, cladirilor si sistemelor de comunicatii impotriva scurgerii informatiilor sensibile si pastrarea in deplina siguranta a acestora pe timpul producerii situatiilor de urgenta;
  • Continuitate: Functionarea permanenta atat timp cat situatia o impune (inainte, in timpul si dupa situatia de urgenta);
  • Interoperabilitate: Comunicarea cu Centrul National de Coordonare si Conducere a Interventiei, celelalte CJCCI si cu fortele de raspuns din teren.

Art. 43(1) Structurile din subordinea/coordonarea MAI, prin centrele operaţionale și dispecerate, asigură pregătirea, organizarea, coordonarea şi cooperarea pe timpul acţiunilor de răspuns, precum şi elaborarea planurilor de intervenţie şi cooperare şi a procedurilor specifice de intervenţie, corespunzător tipurilor de risc generatoare de situaţii de urgenţă, evidenţiate în planurile de analiză şi acoperire a riscurilor.

(2) Cooperarea structurilor din subordinea/coordonarea MAI se va realiza prin centrele operaţionale/dispecerate.

(3) Responsabilitatea privind modul de conducere şi coordonare a structurilor revine conducătorilor instituţiilor, potrivit competenţelor conferite de lege.

(4) În toate situaţiile de urgenţă, la organizarea cooperării se vor specifică modalităţile de intervenţie şi relaţionarea forţelor care au atribuţii în domeniu.

(5) Informaţiile privind producerea situaţiilor de urgenţă se primesc în centrul operaţional și dispeceratul structurilor teritoriale ale instituţiilor din cadrul MAI, de regulă, prin sistemul unic de apeluri în situaţii de urgenţă – 112.

(6) Între centrele operaţionale/operative legăturile de comunicaţii trebuie realizate astfel încât să asigure comunicarea cu C.N.C.C.I., C.N.C.A.O.P., C.O.N. din cadrul I.G.S.U., C.A.N.U.R. din cadrul IGSU, centrele operaţionale pentru situaţii de urgenţă ale structurilor din subordinea ministerului, cu cele ale ministerelor şi instituţiilor publice centrale şi centrele operative judeţene implicate, cu comandantul acţiunii, punctul de comandă mobil înaintat şi şefii de dispozitive.

Capitolul V Conducerea şi coordonarea

Art.39 Ordinele/Dispoziţiile privind întrebuinţarea structurilor din subordinea/coordonarea MAI pentru gestionarea unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă şi realizarea funcţiilor de sprijin constituie atributul:

a) comandanţilor/şefilor structurilor teritoriale, în cazul acţiunilor de intervenţie estimate a se desfăşura în zona de competenţă;

b) inspectorilor generali (similari), în cazul acţiunilor de intervenţie în care sunt necesare forţe şi mijloace din afara zonei de competenţă a structurii teritoriale.

Art.41(1) Conducerea structurilor MAI care îndeplinesc misiuni ca urmare a producerii unor situaţii de urgenţă este asigurată de către Comitetul ministerial sau C.N.C.A.O.P., după caz.

(2) Conducerea structurilor inspectoratelor generale/similar este asigurată de către inspectorul general/similar.

(3) Conducerea inspectoratelor judeţene/similar este asigurată de către inspectorul şef/similar.

(4) Conducerea nemijlocită a operaţiunilor de intervenţie se asigură de comandantul acţiunii, împuternicit potrivit legii, care poate fi ajutat în îndeplinirea sarcinilor de către grupa operativă şi punctul operativ avansat.

(5) Până la sosirea la faţa locului a comandantului acţiunii, conducerea operaţiunilor se asigură de comandantul sau de şeful formaţiunii de intervenţie din serviciul de urgenţă, cu sprijinul reprezentanţilor autorităţii administraţiei publice locale sau al patronului, după caz.

(6) Raportarea privind evoluţia situaţiei operative se realizează ierarhic până la nivelul conducerii MAI prin inspectoratele generale.

Art.42(1) Coordonarea se realizează prin centrele operaţionale ale structurilor cu atribuţii, după cum urmează:

a) pentru situaţiile de urgenţă din domeniul riscurilor naturale, tehnologice sau biologice care nu presupun evenimente publice de amploare şi pot genera situaţii de urgenţă, de către Centrul Operaţional Naţional;

b) pentru evenimente publice de amploare ce pot genera situaţii de urgenţă, de către Centrul operativ de conducere al CNCAOP;

c) la nivelul inspectoratelor generale/similar, de către centrele operaţionale/dispecerate, respectiv CON în cazul IGSU;

d) la nivel judeţean coordonarea structurilor de intervenţie se realizează prin centrele operaţionale ale inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă sau al altor structuri, după caz.

(2) Pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă de amploare şi complexitate ridicată, potrivit procedurilor în vigoare, se activează următoarele structuri de coordonare/conducere a intervenţiei:

a) Centrul Naţional de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei, denumit în continuare CNCCI, cu sediul în localitatea Ciolpani şi back-up-ul dispus în localul IGSU din Bucureşti;

b) centrele judeţene de coordonare şi conducere a intervenţiei, denumite în continuare CJCCI, cu locaţiile stabilite de către fiecare inspectorat pentru situaţii de urgenţă.

Art.4(1) Organismele din cadrul instituţiilor publice centrale cu atribuţii în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă sunt:

a) Comitetul pentru situaţii de urgenţă din cadrul MAI – denumit în continuare comitet ministerial;

b) Centrul de decizie al Centrului Naţional de Conducere a Acţiunilor de Ordine Publică, denumit în continuare CNCAOP;

c) comitetele pentru situaţii de urgenţă organizate la ministere şi instituţii publice centrale.

(2) Structurile cu atribuţii în domeniul gestionării situaţiilor de urgenţă sunt:

a) Centrul Operaţional Naţional, denumit în continuare CON, organizat la nivelul IGSU pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă determinate de tipurile de risc repartizate ministerului, inclusiv a celor generate de evenimentele publice de amploare şi care nu necesită activarea Centrului Naţional de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei, denumit în continuare CNCCI;

b) Centrul operaţional de comandă, denumit în continuare COC din cadrul CNCAOP, pentru gestionarea evenimentelor publice de amploare care pot genera situaţii de urgenţă;

c) centrele operaţionale/operative organizate la nivelul inspectoratelor generale, mai puţin cel de la IGSU;

d) centrele operaţionale şi comandamentele operaţionale pentru situaţii de urgenţă, organizate în cadrul inspectoratelor judeţene/structurilor teritoriale.

Art. 5(1) Managementul tipurilor de risc generatoare de situaţii de urgenţă repartizate MAI este asigurat de către comitetul ministerial sau CNCAOP, în funcţie de natura acestora.

(2) IGSU asigură, prin CON, gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice pentru următoarele tipuri de riscuri:

  • a) incendii;
  • b) accidente nucleare şi/sau urgenţe radiologice;
  • c) accidente chimice cu implicaţii în afara amplasamentului;
  • d) explozii necontrolate ale muniţiei rămase din timpul conflictelor armate;e) căderi de obiecte din atmosferă şi din cosmos;
  • f) poluări marine în zona costieră, împreună cu Ministerul Mediului şi Pădurilor.

(3) IGJR asigură, conform actelor normative în vigoare, gestionarea evenimentelor publice de amploare care pot genera situaţii de urgenţă.

(4) DGRIP asigură gestionarea situaţiilor de urgenţă în cazul avarierii grave a sistemelor de gospodărire comunală.

Art. 6.Structurile aparţinând altor ministere şi/sau instituţii publice centrale prevăzute în prezentul regulament şi care au stabilite sarcini pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă vor interveni potrivit planurilor de cooperare, documentelor operative existente la fiecare structură sau la solicitarea instituţiei care coordonează acţiunile de intervenţie.